![Původní představa jednosměrného provozu, vějířovitých parkovacích stání a středových kamenitých „ostrovů“ s liniemi kompaktních habrů byla dodržena. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora Foto | Eva Wagnerová](https://www.pocitamesvodou.cz/wp-content/uploads/2015/06/phpThumb_generated_thumbnailjpg.jpg)
Původní představa jednosměrného provozu, vějířovitých parkovacích stání a středových kamenitých „ostrovů“ s liniemi kompaktních habrů byla dodržena.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Eva Wagnerová
Původní stav byl takový, že se parkovalo na ploše mezi obvodovou hřbitovní zdí a frekventovanou komunikací ulice Dvorská. Svažitá plocha byla od pojezdu a parkování silně devastovaná, v komprimovaném povrchu terénu bylo zřetelně vidět vystupující skalnatý podklad a rýhy, vykreslené vodní erozí – splavováním jemných částí povrchu terénu. Místem také vedlo několik pěších tras.
Blanenský investiční odbor vypracoval pro projektanta osvícené zadání pro úpravu plochy:
– Vytvořit možnost kapacitního parkování pro návštěvníky hřbitova i obyvatele blízkého sídliště.
– Zajistit alespoň částečný zásak srážkové vody do terénu.
– Parkoviště nesmí vypadat jako standartní, fádní , pouze technicky řešená parkovací plocha (pracovní název projektu byl Parkové parkoviště).
– Nutné doplnění mobiliářem.
– Doplnění vhodnými typy plastik.
![Původní pěší trasy byly respektovány, v trávníku byly vyskládány z žulové kostky a tato dlážděná trasa prošla až do asfaltu parkoviště. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora Foto | Eva Wagnerová](https://www.pocitamesvodou.cz/wp-content/uploads/2015/06/phpThumb_generated_thumbnailjpgI.jpg)
Původní pěší trasy byly respektovány, v trávníku byly vyskládány z žulové kostky a tato dlážděná trasa prošla až do asfaltu parkoviště.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Eva Wagnerová
Pak teprve byl tento námět předán projektantovi dopravních staveb a ten vyřešil technickou situaci tak, aby odpovídala platným ČSN.
Původní představa jednosměrného provozu, vějířovitých parkovacích stání a středových kamenitých „ostrovů“ s liniemi kompaktních habrů byla dodržena i do realizační dokumentace.
Protáhlé deprese s kameny a liniemi stromů zachytávají část srážkové vody, odtékající z povrchu asfaltové vozovky. Druhá část vozovky a parkovací plochy je nakloněna k jižnímu lemu, který tvoří v posledním dílu parkovací plochy před obrubníkem distanční dlažba se štěrkovou spárou. Za obrubníkem, který je osazen s centimetrovými škvírami pro odtok vody, byl ještě zřízen štěrkový pás pro zásak, fixovaný betonovými mřížovými prvky. Ty jsou nutné pro usnadnění údržby sousedního trávníku, volný štěrk by ztížil pokos.
![Do depresí s habry bylo použito k zásypu netříděné kamenivo s velkou frakcí, aby nebylo možné tudy projíždět a parkovat. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora Foto | Eva Wagnerová](https://www.pocitamesvodou.cz/wp-content/uploads/2015/06/phpThumb_generated_thumbnailjpgII.jpg)
Do depresí s habry bylo použito k zásypu netříděné kamenivo s velkou frakcí, aby nebylo možné tudy projíždět a parkovat.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Eva Wagnerová
Původní pěší trasy byly respektovány, v trávníku byly vyskládány z žulové kostky a tato dlážděná trasa prošla až do asfaltu parkoviště.
Následně byly osazeny lavice a dvě plastiky – při vstupu na hřbitov a při horním vjezdu na parkovací plochu.
Parkoviště funguje v Blansku od roku 2009, za svých 6 let života je hojně využíváno a při dešti svou funkčnost již mnohokrát prokázalo.
Eva Wagnerová
Autorka je projektantka a zahradní architektka. Eva Wagnerová se podílela na ideové studii blanenského parkoviště
Článek byl publikován na serveru Ekolist.cz