Původní stav byl takový, že se parkovalo na ploše mezi obvodovou hřbitovní zdí a frekventovanou komunikací ulice Dvorská. Svažitá plocha byla od pojezdu a parkování silně devastovaná, v komprimovaném povrchu terénu bylo zřetelně vidět vystupující skalnatý podklad a rýhy, vykreslené vodní erozí – splavováním jemných částí povrchu terénu. Místem také vedlo několik pěších tras.
Blanenský investiční odbor vypracoval pro projektanta osvícené zadání pro úpravu plochy:
– Vytvořit možnost kapacitního parkování pro návštěvníky hřbitova i obyvatele blízkého sídliště.
– Zajistit alespoň částečný zásak srážkové vody do terénu.
– Parkoviště nesmí vypadat jako standartní, fádní , pouze technicky řešená parkovací plocha (pracovní název projektu byl Parkové parkoviště).
– Nutné doplnění mobiliářem.
– Doplnění vhodnými typy plastik.
Pak teprve byl tento námět předán projektantovi dopravních staveb a ten vyřešil technickou situaci tak, aby odpovídala platným ČSN.
Původní představa jednosměrného provozu, vějířovitých parkovacích stání a středových kamenitých „ostrovů“ s liniemi kompaktních habrů byla dodržena i do realizační dokumentace.
Protáhlé deprese s kameny a liniemi stromů zachytávají část srážkové vody, odtékající z povrchu asfaltové vozovky. Druhá část vozovky a parkovací plochy je nakloněna k jižnímu lemu, který tvoří v posledním dílu parkovací plochy před obrubníkem distanční dlažba se štěrkovou spárou. Za obrubníkem, který je osazen s centimetrovými škvírami pro odtok vody, byl ještě zřízen štěrkový pás pro zásak, fixovaný betonovými mřížovými prvky. Ty jsou nutné pro usnadnění údržby sousedního trávníku, volný štěrk by ztížil pokos.
Do depresí s habry bylo použito k zásypu netříděné kamenivo s velkou frakcí (kamenné prvky až 50 x 40 x 40 cm), aby nebylo možné tudy projíždět a parkovat.Původní pěší trasy byly respektovány, v trávníku byly vyskládány z žulové kostky a tato dlážděná trasa prošla až do asfaltu parkoviště.
Následně byly osazeny lavice a dvě plastiky – při vstupu na hřbitov a při horním vjezdu na parkovací plochu.
Parkoviště funguje v Blansku od roku 2009, za svých 6 let života je hojně využíváno a při dešti svou funkčnost již mnohokrát prokázalo.
Eva Wagnerová
Autorka je projektantka a zahradní architektka. Eva Wagnerová se podílela na ideové studii blanenského parkoviště
Článek byl publikován na serveru Ekolist.cz